SmartLegal Notariaat een innovatief kwalitatief kantoor volgens de KNB

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft samen met haar leden een systeem opgezet om de kwaliteit en integriteit van de beroepsgroep te bevorderen: het peer review. Dit is een intercollegiale toetsing waarbij ieder notariskantoor eens per drie jaar door een auditor wordt getoetst. Sinds 1 januari 2009 is een peer review verplicht.

Op 14 mei 2019 heeft SmartLegal Notariaat een audit gehad door mevrouw mr. J. de Kroon-Janssens en mr. C. Klein. Wij hebben inmiddels het rapport ontvangen en zij hebben als volgt geconcludeerd:

Een innovatief kwalitatief kantoor, waar de nadruk wordt gelegd op cliëntgericht werken en waar mede door het gebruik van interactieve communicatiemiddelen cliënten op creatieve wijze worden geïnformeerd en tegelijk een hoge mate van efficiency wordt bereikt.

Door de gelijkmatige werkverdeling is er voldoende tijd beschikbaar om een zaak kwalitatief goed te behandelen.

Peer review
Het peer review staat voor krachtige intercollegiale toetsing van de kwaliteit en integriteit van de notaris en zijn praktijk. Uitgangspunt van het peer review is dat beroepsgenoten het beste kunnen beoordelen of een kantoor kwalitatief goed en integer werkt. Het peer review controleert ook de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

Leidraad bij het peer review zijn negentien criteria die in samenspraak met de beroepsgroep tot stand zijn gekomen. Daarnaast geeft een auditor vaak waardevolle tips die de notaris helpen bij het verbeteren van zijn bedrijfsvoering en het verhogen van de kwaliteit. De meeste notarissen ervaren het peer review dan ook als positief; het zet ze ‘op scherp’.

Het peer review is weliswaar intercollegiaal, maar zeker niet vrijblijvend. Iedere toetsing resulteert in een duidelijke rapportage met een overzicht van de bevindingen en aandachtspunten. Bij tekortkomingen krijgt het kantoor tijd om verbeteringen door te voeren. Bij kleine tekortkomingen wordt de controle hierop schriftelijk afgehandeld, maar bij grote tekortkomingen volgt een heraudit. Als klachtwaardig handelen wordt vermoed, volgt een uitgebreid nader onderzoek. Eventueel dient de KNB vervolgens een klacht bij de Kamer van Toezicht in.

Scheiding

Onderscheid tussen ongehuwd en gescheiden moet verdwijnen

Het onderscheid tussen ‘ongehuwd’ en ‘gescheiden’ is onnodig. Dat vindt Tweede Kamerlid Vera Bergkamp (D66). Zij roept daarom via Kamervragen de minister voor Rechtsbescherming op om dit onderscheid in burgerlijke staat te laten verdwijnen.

Volgens Bergkamp roept de burgerlijke staat ‘gescheiden’ negatieve associaties op bij mensen. Daarnaast verandert iemands status na hertrouwen van ‘gescheiden’ in ‘getrouwd’. Dat terwijl de juridische consequenties van het eerder ontbonden huwelijk nog wel gelden. Dus waarom wordt er dan nog wel onderscheid gemaakt tussen ‘gescheiden’ en ‘ongehuwd’, vraagt de D66-politica zich af.

Uitgangspunt
Ook vindt zij het vreemd dat het uitgangspunt van de burgerlijke staat nog steeds het huwelijk is. Sinds 1998 zijn er namelijk ook andere wettelijke opties om een verbintenis aan te gaan, zoals het geregistreerd partnerschap. Bergkamp stelt daarom voor om ‘ongehuwd’ te veranderen in ‘alleengaand’.

Direct boete bij ontbreken energielabel

Vanaf 3 juli 2019 verandert het boetebeleid bij het energielabel voor woningen. De boetebedragen gaan omlaag. Tegelijkertijd krijgen woningverkopers direct een boete als het energielabel ontbreekt. Voorheen was dat een voorwaardelijke geldstraf en kon een verkoper dat nog herstellen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving van het energielabel. Verkopers van woningen moeten bij een transactie een geldig energielabel beschikbaar stellen aan de koper.

De hoogte van de boetes verandert ook. Als het label ontbreekt, kan de ILT voortaan een boete geven van € 170 aan particulieren en € 340 aan organisaties. Dit was € 405 voor iedereen.

Een definitief energielabel laat zien hoe energiezuinig uw huis is. Het label maakt duidelijk welke energiebesparende maatregelen mogelijk zijn. De labelklassen voor woningen lopen van A t/m G. Woningen met een A-label zijn het energiezuinigst, woningen met een G-label zijn het minst energiezuinig. Het label geeft ook een overzicht van woningkenmerken, zoals het woningtype, isolatie, beglazing en verwarming.

Lees ook: Dit doet een energielabel voor de waarde van je huis

Minder huwelijken, meer huwelijkse voorwaarden

Het aantal huwelijkse voorwaarden neemt weer toe. In het eerste kwartaal van 2019 zijn 13 procent meer huwelijkse voorwaarden gemaakt dan hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Het aantal huwelijken en geregistreerd partnerschappen is juist afgenomen als je het eerste kwartaal van 2019 vergelijkt met dat van 2018. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Nieuwe wet
In 2018 daalde het aantal huwelijkse voorwaarden nog. In heel 2018 zijn 4.774 minder huwelijkse voorwaarden gemaakt dan in 2017: een daling van bijna 30 procent. De daling van het aantal huwelijkse voorwaarden leek een gevolg van de nieuwe wet beperkte gemeenschap van goederen die 1 januari is ingegaan.

aandelen

Wet aandelen aan toonder op 1 juli in werking

De Wet omzetting aandelen aan toonder gaat 1 juli in. Dit heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid bekend gemaakt. Aandelen aan toonder zijn hierdoor niet meer anoniem. Aandelen aan toonder van niet-beursgenoteerde bedrijven kunnen dan alleen nog via een effectenrekening worden verhandeld.

Met de invoering van de wet komt een einde aan het bestaan van fysieke toonderstukken. Toonderaandelen van beursvennootschappen worden al verplicht giraal verhandeld. De wet is een vervolg op de aanbevelingen van het Global Forum en de Financial Action Task Force (FATF). De organisaties die in de taskforce zitten, richten zich op de bestrijding van belastingontduiking, witwassen en het financieren van terrorisme. Door de girale verhandeling is de identiteit van de houders van deze aandelen eenvoudig vast te stellen.

Omruilen
Niet-beursgenoteerde ondernemingen moeten de papieren toonderaandelen door een statutenwijziging voor 1 januari 2020 hebben omgezet in aandelen op naam. Daarna kunnen de aandeelhouders hun toonderstukken tot 1 januari 2021 omruilen bij de vennootschap. Zolang dit niet is gebeurd, kunnen zij hun aandeelhoudersrechten niet uitoefenen.

Kabinet onderzoekt nieuwe sociale rechtsvorm

Sociaal ondernemerschap versterken: hiermee gaat het kabinet aan de slag. Daarbij hoort ook het verbeteren van de regelgeving en het speelveld voor ondernemingen met sociale of maatschappelijke doelen. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat onderzoekt daarom de wenselijkheid van de introductie van een nieuwe rechtsvorm voor deze bedrijven.

Sociale ondernemingen zijn volgens het kabinet van belang voor de maatschappij, omdat zij een rol spelen bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken op het terrein van bijvoorbeeld energie en klimaat, zorg, onderwijs en veiligheid in binnen- en buitenland. Sociaal ondernemers kunnen op dit moment voor dezelfde (rechts)vormen kiezen als elke andere ondernemer. Het kabinet gaat nieuwe varianten, zoals een bv-m, verkennen. Het invoeren van een nieuwe rechtsvorm is een juridisch ingrijpende maatregel, waarvan de gevolgen op dit moment nog onvoldoende bekend zijn. Aanvullend onderzoek is daarom nodig.

SmartLegal Notariaat eerste Business Buddie van UNICEF in Utrecht

Utrecht – SmartLegal Notariaat gaat kwetsbare kinderen helpen. Het kantoor sluit zich aan bij de UNICEF Business Buddies en gaat zich met UNICEF inzetten voor de rechten van kinderen. Zij is daarmee de eerste Business Buddie van UNICEF in Utrecht. ‘We zijn superblij met de bijdrage van SmartLegal Notariaat’, aldus Joliene Heimgartner van UNICEF Nederland. ‘Zonder hulp kan UNICEF lang niet zoveel werk verzetten. Met dit bedrag kunnen we extra kinderen helpen in een van de vele landen waar we werken.’

De samenwerking is eigenlijk heel vanzelfsprekend, vertelt Silke Heerink van SmartLegal Notariaat. ‘Wij horen weleens de vraag: wat doen jullie voor de maatschappij? Daar geven we met deze actie antwoord op. Door ons met UNICEF te verbinden horen we bij een grote organisatie die op mondiale schaal kinderen extra hulp geeft. Als werkgever van jong talent vinden wij de ontwikkeling van jongeren belangrijk. Het kunnen opgroeien in een omgeving waar je je talent kan ontwikkelen en kan inzetten zal uiteindelijk de wereld alleen maar beter maken.

Dankzij de bijdragen van o.a. SmartLegal Notariaat als één van de UNICEF Business Buddies kan UNICEF zich de komende jaren inzetten voor bijvoorbeeld jongeren tussen de 10 en 18 jaar. In 2030 zullen er acht keer meer jongeren dan kinderen zijn. De meesten zullen in lage- en middeninkomenslanden wonen. Ze hebben allemaal recht op een bestaan waarin ze zich optimaal kunnen ontplooien, nu én in de toekomst.

Het is daarom belangrijk dat jongeren zich op hun toekomst voorbereiden, want dan is de kans een stuk groter dat ze later een baan vinden en bovendien mentaal en lichamelijk gezonder zijn. UNICEF wil hen een gereedschapskist geven. Met een goede opleiding kunnen jongeren een actieve bijdrage leveren aan de maatschappij en deelnemen aan de veeleisende arbeidsmarkt van de 21ste eeuw. En als ze weerbaar zijn en weten dat ze rechten hebben, kunnen ze beter voor zichzelf en anderen opkomen.

Voor meer informatie:
Silke Heerink of Lieke Altman
030-2271732

 

Rijksoverheid

UBO-register januari 2020 in werking

Het UBO-register treedt vanaf januari 2020 in Nederland in werking. Ondernemingen en rechtspersonen zijn dan verplicht om hun UBO’s te registreren. Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft het wetsvoorstel om het UBO-register te implementeren donderdag ingediend bij de Tweede Kamer.

Op grond van de vierde en vijfde anti-witwasrichtlijn moeten de lidstaten van de Europese Unie een UBO-register instellen. In dat register worden van juridische entiteiten zoals vennootschappen, stichtingen en trusts de ‘uiteindelijk belanghebbenden’ (ultimate beneficial owners, UBO’s) vastgelegd. Doel van het register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals witwassen van geld en terrorismefinanciering door duidelijkheid over wie de uiteindelijk belanghebbende van een onderneming is.

Fouten constateren
Het register waarin de UBO-informatie wordt opgenomen, wordt onderdeel van het handelsregister en valt onder beheer van de Kamer van Koophandel (KvK). Een deel van de UBO-informatie wordt openbaar. Instellingen die op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht zijn cliëntenonderzoek te verrichten worden verplicht fouten die zij in het register constateren aan de KvK te melden.

Vacature kandidaat-notaris Familie

Per direct zijn wij op zoek naar een nieuwe collega op ons notariskantoor in de binnenstad van Utrecht.

Wij zoeken iemand die minimaal 3 dagen per week beschikbaar is en het leuk vindt om werkzaam te zijn op het gebied van het famielierecht.

Wij vragen
Ben je een chaoot? Dan is werken bij SmartLegal niets voor jou.
Wij zoeken iemand die gestructureerd kan werken, dit netjes doet en graag samenwerkt. Service is ons uitgangspunt.

Wij bieden
Je krijgt een passende marktconforme beloning voor je werkzaamheden, passend bij de zwaarte van de functie. Je leert op ons kantoor door te doen te ervaren en mee te kijken.
Verder: Uitdagend werk en een fantastische werksfeer!

Info?
Bel mij, Lieke Altman, gerust op 030-2271732.

Solliciteren?
Stuur je reactie naar info@smartlegal.nl

Erfpacht Utrecht

Verwerkingstermijn aanvragen afkoopregeling verlengd

De Gemeente Utrecht heeft tijdens de introductieperiode (tot 31 januari) heel veel aanvragen binnengekregen voor afkoop van erfpacht op grond van de Conversieregeling Erfpacht 2017. Hierdoor heeft het college van burgemeester en wethouders besloten de verwerkingstermijn te verlengen tot 30 juni 2019. Zo is er meer tijd voor een zorgvuldige afhandeling van alle aanvragen. Dit betekent dat uw akte voor 1 juli 2019 bij een notaris moet zijn gepasseerd.

Zie ook erfpacht 2017.