Erfpacht Utrecht

Eerste twee akten conversie afkoop erfpacht gepasseerd!

Afgelopen woensdag 20 april 2018 heeft SmartLegal Notariaat de eerste twee akten afkoop erfpacht gepasseerd (modelakte van de Gemeente Utrecht).
Hiermee heeft de woningeigenaar de erfpacht eeuwigdurend afgekocht door het eenmalig betalen van een bedrag aan de Gemeente Utrecht.

Waarom moet een notaris de afkoop erfpacht vastleggen?
In de wet is opgenomen dat wanneer de erfpachtvoorwaarden wijzigen deze wijziging vastgelegd moet worden in een notariële akte. De notaris schrijft de akte in bij het Kadaster, op deze manier wordt geregeld dat de nieuwe voorwaarden ook gelden voor toekomstige bewoners of erfgenamen van de woning. De kosten hiervan, zoals de notariskosten en de inschrijving Kadaster komen voor rekening van de erfpachter. De Gemeente brengt voor de afkoopregeling geen administratiekosten in rekening. De Gemeente Utrecht heeft een modelakte opgesteld om uw notariskosten zo laag moeglijk te houden. Smartlegal Notariaat & Mediation heeft gebruikt gemaakt van de de modelakte van de Gemeente Utrecht.

Waarom erfpacht afkopen?
U betaalt aan de gemeente voor het gebruik van de grond onder uw woning een (half)jaarlijkse erfpachtcanon of u hebt de erfpachtcanon voor 50 jaar afgekocht. Dit betekent dat u financiële verplichtingen heeft richting de gemeente. Dit kan aan het einde van de 50-jaar termijn van uw erfpachtcontract om grote bedragen gaan. Door het afkopen van de erfpacht biedt de Gemeente Utrecht de mogelijkheid zekerheid te krijgen over toekomstige betalingen aan de Gemeente. De nieuwe afkoopregeling 2017 is gunstiger dan de vorige afkoopregeling uit 2003. De meeste erfpachttijdvakken lopen tussen 2030 en 2040 af. De financiële gevolgen kunnen dan groot zijn, zeker bij stijgende huizenprijzen. Er wordt aan het einde van het erfpachttijdvak opnieuw berekend welk bedrag aan erfpachtcanon betaald moet worden aan de gemeente.

Informatiebijeenkomsten Gemeente Utrecht
De Gemeente Utrecht heeft de komende maanden een aantal informatiebijeenkomsten georganiseerd waar u gezamelijk informatie krijgt over de regeling afkoop erfpacht.
Vervolgens is het mogelijk om (zonder afspraak) bij de medewerkers van de Gemeente Utrecht vragen stellen. Deze bijeenkomsten zijn georgaiseerd op verschillende locaties in de stad op de volgende data 22 mei, 30 mei, 6 juni en de laatste op 12 juni. Opgeven is noodzakelijk en kan via deze link.