Logo SmartLegal

ANBI: Publiceer financiële gegevens vóór 1 juli

Vóór 1 juli aanstaande dienen de financiële gegevens over 2017 te geplubiceerd te zijn op internet. Sinds 2014 is het als ANBI verplicht om onder andere de financiële gegevens online te publiceren. Wanneer je de ANBI-status wilt behouden zorg dan voor actuele informatie op internet.

Wat moet er als ANBI minimaal gepubliceerd worden?
– de balans
– de staat van baten en lasten en de toelichting hierop.

Uitzondering vermogensfondsen en kerken
Kerkengenootschappen en  zuivere vermogensfondsen zijn uitzondering op de regel zij hoeven geen balans te publiceren.
Wel moet er een (verkorte) staat van baten en lasten met een toelichting gepubliceerd worden en een overzicht van de voorgenomen bestedingen inclusief een toelichting daarop.

Minder hypotheken verstrekt dan een jaar eerder

Banken en andere financieel dienstverleners verstrekten in het eerste kwartaal minder hypotheken dan een jaar eerder.
Het is voor het eerst in vijf jaar dat er een daling in het aantal afgesloten hypotheken optreedt, schrijft consultant IG&H Consulting in een nieuw rapport over de hypotheekmarkt.

In totaal werd in de eerste drie maanden van dit jaar onder 80.000 hypotheekovereenkomsten een handtekening gezet.

Dat is 3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarbij was er vooral een sterke afname in leningen voor starters op de woningmarkt. Het aantal kredieten voor die groep liep met 11 procent terug.

 

Bron: NU

Waarom koopovereenkomst inschrijven bij Kadaster?

Het doel van het inschrijven van een koopovereenkomst in het Kadaster is dat de koper wettelijk beschermd wordt tegen een aantal risicovolle situaties, die kunnen plaatsvinden tussen het moment van het tekenen van die koopovereenkomst en het moment waarop de juridische overdracht van de woning (het tekenen van de leveringsakte bij de notaris) plaatsvindt. Het inschrijven van de koopovereenkomst is niet verplicht.

De inschrijving van de koopovereenkomst verzorgt de notaris.

Door de koopovereenkomst in te schrijven behoedt je je tegen verschillende risico’s, zoals:

  • beslagen op de woning na inschrijving
  • levering aan een andere koper
  • faillissement van de verkoper

De inschrijving van de koopovereenkomst beschermt je voor maximaal 6 maanden.

Ook op Hemelvaartsdag zijn wij gewoon open!

Op Hemelvaartsdag en vrijdag 11 mei zijn wij gewoon open. Bel ons gerust!

Rijksoverheid logo

Invoering UBO-register uitgesteld

De invoering van het UBO-register is uitgesteld. Niet eerder dan in de loop van 2019 zal het worden ingevoerd. Minister van Financiën Wopke Hoekstra schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder leek invoering in de loop van 2018 aannemelijk. Het uitstel hangt samen met wijziging van de vierde anti-witwasrichtlijn.

Erfpacht Utrecht

Eerste twee akten conversie afkoop erfpacht gepasseerd!

Afgelopen woensdag 20 april 2018 heeft SmartLegal Notariaat de eerste twee akten afkoop erfpacht gepasseerd (modelakte van de Gemeente Utrecht).
Hiermee heeft de woningeigenaar de erfpacht eeuwigdurend afgekocht door het eenmalig betalen van een bedrag aan de Gemeente Utrecht.

Waarom moet een notaris de afkoop erfpacht vastleggen?
In de wet is opgenomen dat wanneer de erfpachtvoorwaarden wijzigen deze wijziging vastgelegd moet worden in een notariële akte. De notaris schrijft de akte in bij het Kadaster, op deze manier wordt geregeld dat de nieuwe voorwaarden ook gelden voor toekomstige bewoners of erfgenamen van de woning. De kosten hiervan, zoals de notariskosten en de inschrijving Kadaster komen voor rekening van de erfpachter. De Gemeente brengt voor de afkoopregeling geen administratiekosten in rekening. De Gemeente Utrecht heeft een modelakte opgesteld om uw notariskosten zo laag moeglijk te houden. Smartlegal Notariaat & Mediation heeft gebruikt gemaakt van de de modelakte van de Gemeente Utrecht.

Waarom erfpacht afkopen?
U betaalt aan de gemeente voor het gebruik van de grond onder uw woning een (half)jaarlijkse erfpachtcanon of u hebt de erfpachtcanon voor 50 jaar afgekocht. Dit betekent dat u financiële verplichtingen heeft richting de gemeente. Dit kan aan het einde van de 50-jaar termijn van uw erfpachtcontract om grote bedragen gaan. Door het afkopen van de erfpacht biedt de Gemeente Utrecht de mogelijkheid zekerheid te krijgen over toekomstige betalingen aan de Gemeente. De nieuwe afkoopregeling 2017 is gunstiger dan de vorige afkoopregeling uit 2003. De meeste erfpachttijdvakken lopen tussen 2030 en 2040 af. De financiële gevolgen kunnen dan groot zijn, zeker bij stijgende huizenprijzen. Er wordt aan het einde van het erfpachttijdvak opnieuw berekend welk bedrag aan erfpachtcanon betaald moet worden aan de gemeente.

Informatiebijeenkomsten Gemeente Utrecht
De Gemeente Utrecht heeft de komende maanden een aantal informatiebijeenkomsten georganiseerd waar u gezamelijk informatie krijgt over de regeling afkoop erfpacht.
Vervolgens is het mogelijk om (zonder afspraak) bij de medewerkers van de Gemeente Utrecht vragen stellen. Deze bijeenkomsten zijn georgaiseerd op verschillende locaties in de stad op de volgende data 22 mei, 30 mei, 6 juni en de laatste op 12 juni. Opgeven is noodzakelijk en kan via deze link.

 

domstad

Prachtige poster cadeau bij overdracht van je woning

Indien je de overdracht van je woning via SmartLegal Notariaat regelt ontvang je deze unieke tekening op poster formaat.

De daling is nu echt ingezet: 8% minder woningen verkocht in Utrecht

Huizen worden almaar duurder, maar er worden minder woningen verkocht. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de huizenmarkt in het eerste kwartaal van het jaar. Opvallend is dat ook voor het eerst in vier jaar tijd minder huizen van eigenaar wisselden in alle vier de grote steden. De prijsstijgingen in de vier grote steden was volgens het CBS bovengemiddeld.

Rotterdam spande de kroon; in de Maasstad werden huizen in een jaar tijd 15 procent duurder. De totale verkopen vielen in de meetperiode ruim 3 procent lager uit. In Amsterdam stegen de huizenprijzen met bijna 12 procent, waarbij het aantal transacties met bijna 8 procent terugliep. In Den Haag werden bijna 13 procent minder huizen verkocht, maar wel tegen een 12 procent hogere prijs.

Een woning in Utrecht werd in doorsnee 11 procent duurder terwijl het aantal deals 8 procent lager uitviel

Woningtypen
Volgens de cijfers stegen de prijzen van alle woningtypen. Bestaande woningen waren 9 procent duurder in vergelijking met een jaar eerder. De prijs van een appartement steeg in doorsnee met 12,5 procent. Een gemiddeld rijtjeshuis werd bijna 9 procent duurder en voor vrijstaande woningen en twee-onder-een-kappers moest circa 8 procent meer worden betaald.

Verkopen
In de maanden januari, februari en maart wisselden 52.000 huizen van eigenaar, bijna 7 procent minder op jaarbasis.
De daling gold voor alle woningtypen. De laatste keer dat dat gebeurde was volgens het CBS in het tweede kwartaal van 2013. Destijds liepen echter ook de prijzen terug.

Nationaal Energiebespaarfonds

Meer dan 4.200 energiebespaarleningen in 2017 verstrekt door fonds

Het Nationaal Energiebespaarfonds heeft in 2017 ruim 4.200 energiebespaarleningen aan huiseigenaren verstrekt en nog zo’n 50 aan Verenigingen van Eigenaars.

Om meer bekendheid te geven aan wat het Nationaal Energiebespaarfonds betekent voor de verduurzaming van Nederland, is deze maand het jaarbericht 2017 van het fonds uitgebracht. Hierin is op aansprekende wijze verwoord waar het fonds voor staat.

Het Nationaal Energiebespaarfonds stimuleert particuliere woningeigenaren om energiezuinige maatregelen te treffen. Een comfortabel en energiezuinig huis kan bijdragen aan een lagere energierekening en aan waardebehoud van de woning.

Erfpacht Utrecht

Utrecht doet erfpachters verkeerd aanbod: “Excuses”

De gemeente Utrecht heeft erpachters vorige week een onjuist aanbod gedaan om hun erpacht af te kopen.
Ruim 2800 erfpachters ontvingen een brief van de gemeente met een persoonlijk aanbod, gebaseerd op de WOZ-waarde van hun woning op 1 januari 2015. Naar nu blijkt heeft de gemeente met de verkeerde WOZ-waarde gerekend, namelijk die van 2014. Omdat die 0,4 procent lager lag, hebben erfpachters een lager aanbod gekregen dan de bedoeling was.

Wat de verkeerde WOZ-waarde betekent voor de afkoopsom is afhankelijk van de woning. De gemiddelde WOZ-waarde voor alle woningen in Utrecht was in 2015 0,4 procent hoger dan in 2014. De gemeente laat daarover weten: “Bij een dergelijke stijging is de impact op de afkoopsom gemiddeld genomen dus relatief beperkt. De afkoopsom wordt namelijk bepaald op basis van een combinatie van WOZ-waarde, grondquote en de resterende duur van het erfpachtcontract.” Op individueel niveau kunnen de verschillen echter groter zijn.

Wethouder Kees Geldof (Grondzaken): “Ik vind dit voor de erfpachters uitermate vervelend, aangezien zij ervanuit mochten gaan begin april definitieve duidelijkheid te krijgen. Een dergelijke fout mag uiteraard niet gebeuren en daarvoor bied ik aan de erfpachters en de gemeenteraad mijn welgemeende excuses aan.” Er zijn 34 erfpachters die het eerdere foutieve aanbod hebben geaccepteerd, via de website van de gemeente. De gemeente zal met deze mensen zo snel mogelijk persoonlijk contact opnemen. De overige erpachters krijgen uiterlijk 5 mei een nieuw aanbod.

Via de rekentool op de website van de gemeente Utrecht is een berekening te maken van het juiste aanbod. In die rekentool wordt onder meer de WOZ-waarde op 1 januari 2015 gevraagd. Vul daar het bedrag in van de WOZ-beschikking van 2016. De rekentool vindt u op: www.utrecht.nl/erfpachtafkopen.

Een aantal van onze klanten heeft haast met de omzetting van de erfpacht vanwege de aankoop/verkoop van de woning of het verlopen van een rente aanbod voor een nieuwe hypotheek. Een snelle afkoop van de erfpacht is dus noodzakelijk. De gemeente biedt een spoedprocedure an zodat het definitieve aanbod snel beschikbaar is. Via erfpacht@utrecht.nl is deze spoedprocedure aan te vragen.

Zijn er vragen over de afkoop erfpacht, het omzetten naar bloot eigendom of het aanvragen van de spoedprocedure dan helpen wij u ook graag! Wij zijn bereikbaar via info@smartlegal.nl